Home page  
 
Русский English


Site search


Authorization

  Forgot your password?


Vol. 19 N 2, 2016

Print version Print version

Methods for measurring the effi ciency of seaport transport connections with hinterland

Author(s):
Zaostrovskikh E.A.

образец_PDF.jpgPDF (1102 К)   PP. 60-65.

Abstract:
The paper deals with main approaches to the evaluation of sea ports impact on economic growth in the region. The two key approaches have been studied by the author. The fi rst one is based on the assessment of running transport costs. The second approach is based on the assessment of external charges of the society on transport system functioning.

Keywords:
seaport, regional economy, hinterland, methods of evaluation

References:
1. Бережной А.В. Организационно-экономический механизм обеспечения конкурентоспособности морского порта региона : дисс. … канд. экон. наук. Симферополь, 2014. 274 с.
2. Бугроменко В.Н. Современная география транспорта и транспортная доступность // Известия РАН. Серия географическая. 2010. № 4. С. 7–28.
3. Бугроменко В.Н. Транспорт в территориальных системах. М.: Наука, 1987. 112 с.
4. Бугроменко В.Н. Что стоит за сменой парадигм? // Транспорт России. 2009. № 46. С. 5–18.
5. Воробъева В.В., Есикова Т.Н., Ионова В.Д., Малов В.Ю. Прогнозирование изменений пространственной структуры макрорегионов России на базе транспортно-экономических балансов. Новосибирск: ИЭОПП, 2005. 5 с.
6. Вудберн А. Связи между морскими портами и внутренними регионами. Европейская Экономическая комиссия ООН. 2010. URL: http:// www.unece.org:8080/fileadmin/DAM/trans/ doc/.../ECE-TRANS-210r.pdf (дата обращения: 15.04.2016).
7. Ефимова Е.Г. Роль транспорта в экономическом развитии региона: международный аспект // Вестник СПбГУ. Серия 5. 2009. Вып. 1. С. 77–85.
8. Заостровских Е.А. Транспортно-экономические связи морских портов Хабаровского края: оценка структурных сдвигов // Научные проблемы транспорта Сибири и Дальнего Востока. 2014. № 1–2. С. 36–41.
9. Заостровских Е.А. Оценка состояния и обеспечение сбалансированного развития инфраструктуры морского транспорта Дальневосточного региона // Исследования молодых ученых: отраслевая и региональная экономика, инновации, финансы и социология / под ред. В.Е. Селиверстова, Н.Ю. Самсонова, И.О. Семыкиной. Новосибирск: ИЭОПП СО РАН, 2013. С. 219–227.
10. Заостровских Е.А. Оценка факторов развития инфраструктуры морских портов Дальневосточного региона // Молодые ученые – Хабаровскому краю: материалы XVI краевого конкурса молодых ученых и аспирантов. Хабаровск: Изд-во Тихоокеан. гос. ун-та, 2014. С. 47–52.
11. Зеленов Н.Н., Федоренко А.И. Совершенствование методов экономического анализа показателей эффективности портовой деятельности // Морские порты. 2010. № 7. С. 28–35.
12. Корец Е.А. Теоретические подходы к анализу экономических связей морских портов и экономики региона // Научные проблемы транспорта Сибири и Дальнего Востока. 2015. № 2. С. 27–31.
13. Кузнецов А.Л., Галин А.В. Генезис моделей развития портов в современной транспортной науке // Вестник государственного университета морского и речного флота им. адмирала С.О. Макарова. 2015. № 2. С. 141–153.
14. Малов Ю.В., Кибалов Е.Б. Формирование единого транспортного пространства России в контексте экономического развития её восточных регионов // Регион: экономика и социология. 2009. № 2. С. 183–191.
15. Теория социально-экономической географии: спектр современных взглядов / ред. и сост. А.Г. Дружинин и В. Е. Шувалов. Ростов-на-Дону: Изд-во ЮФУ, 2010. 166 с.
16. Basta М., Morchio E. Competitiveness, growth and logistics implications: the case of the port of Genoa // Pomorstvo. god. 22, br. 1. 2008. P. 115–134.
17. Cullinane K., Bergqvist R., Wilmsmeier G. The dry port concept – Theory and practice // Maritime Economics & Logistics. 2012. P. 1–13.
18. De Langen P.W., Chouly A. Hinterland access regimes in seaports // European Journal of Transport and Infrastructure Research. 2004. N 4. P. 361–380.
19. Fremont A. Global maritime networks: The case of Maersk // Journal of Transport Geography. 2007. N 6. P. 431–442.
20. Haezendock E., Pison G., Rousseeuw P., Struyf A., and Verbeke A. The core competences of the Antwerp seaport: an analysis of «port specifi c» advantages // International Journal of Transport Economics. 2001. N 28. P. 325–349.
21. Haezendoncka E., Dooms M., Verbeke A. A new governance perspective on port-hinterland relation-ships: The Port Hinterland Impact (PHI) matrix // Maritime Economics & Logistics. 2012. P. 229–249.
22. Hall P.V., Jacobs W. Why are maritime ports (still) urban, and why should policy-makers care // Maritime Policy & Management. 2012. N 2. P. 189–200.
23. Monios J., Wilmsmeier G. The role of intermodal transport in port regionalization // Transport Policy. 2013. N 30. P. 161–172.
24. Robinson R. Ports as elements in value-driven chain systems: the new paradigm // Maritime Policy & Management. 2002. N 29. P. 241–255.
25. Rodrigue J-P, Claude Comtois, Brian Slack. The Geography of Transport Systems // This edition published in the Taylor & Francis e-Library. 2013. New York: Routledge, 416 p. URL: https:// people.hofstra.edu/geotrans/eng/content.html (дата обращения: 27.05.2016).
26. Rodrigue J-P, Theo Notteboom, Challenges in maritime-land interface: port hinterland and regionalization // Maritime policy and management. N 29. P. 257–269.
27. Shinohara M. Port Competition Paradigms and Japanese Port Clusters // Ports in Proximity Competition and Coordination among Adjacent Seaports. 2009. P. 237–246.
28. Verhoeven P. A quantitative analysis of European port governance // Maritime Economics & Logistics. 2014. P. 178–203.



Powered by Bitrix Site Manager
Powered by
Bitrix Site Manager

Copyright © 2001-2006 Bitrix