Home page  
 
Русский English


Site search


Authorization

  Forgot your password?


Vol. 21 No. 4, 2018

Print version Print version

Health and education of children in regions of Russia: from clustering to imitating simulation

Author(s):

Filipova A.G., Vysotskaya A.V.

DOI: 10.31433/1605-220X-2018-21-4-107-116

образец_PDF.jpgPDF (1506 К) PP. 107-116.

Abstract:
In the article the authors reveal the stages of construction of the imitative model «Education and health of children in the Russian regions»: selection of target and controlling factors; mathematical expression of their relationship; clustering of regions; description of factors in terms of system dynamics – building a model in AnyLogic; conducting experiments on the clusters data. The fi nal model covers 2 target (the average score of the Unifi ed State Examination in the Russian language among the children belonging to I–II health groups), and 6 controlling factors. The Russian statistics served as empirical material for the study.

Keywords:
children, education, health, Russian regions, cluster analysis, regression analysis, simulation modeling

References:
1. Баранов А.А., Лапин Ю.Е. Государственная политика в области охраны здоровья детей: вопросы теории и практики. М.: ПедиатрЪ, 2009. 300 с.
2. Гудинова Ж.В., Жернакова Г.Н., Болотова С.С., Гегечкори И.В. Оценка качества информации о здоровье детей в России: межрегиональные сравнения и классификация // Гигиена и санитария. 2015. № 3. С. 77–82.
3. Доклад о развитии человека за 1999 год. ПРОООН. Нью-Йорк: Оксфорд Юниверсити пресс, 1999.
4. Единая межведомственная информационно-статистическая система. URL: https://fedstat.ru (дата обращения: 16.07.2018).
5. Журавлева И.В. Здоровье подростков: социологический анализ. М.: Изд-во ин-та социологии РАН, 2002. 240 с.
6. Константиновский Д.Л. Неравенство и образование. Опыт социологических исследований жизненного старта российской молодежи (1960-е годы – начало 2000-х). М.: ЦСП, 2008. 552 с.
7. Прахов И.А. Барьеры доступа к качественному высшему образованию в условиях ЕГЭ: семья и школа как сдерживающие факторы // Вопросы образования. 2015. № 1. С. 88–117. DOI: 10.17323/1814-9545-2015-1-88-117.
8. Регионы России. Социально-экономические показатели. 2016: стат. сб. URL: http://www.gks.ru/bgd/regl/B16_14p/Main.htm (дата обращения: 06.08.2018).
9. Социология образования. Труды по социологии образования. Т. 14. Вып. 24. / под ред. В.С. Собкина. М.: Ин-т социологии образования РАО, 2010. 191 с.
10. Чистик О.Ф., Баканач О.В. Сравнительный анализ индексов человеческого развития в субъектах Российской Федерации // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2017. № 11 (157). С. 57–62.
11. Филипова А.Г., Высоцкая А.В. Методика построения имитационной модели (на примере среднего балла ЕГЭ в российских регионах) // Вестник Института социологии. 2017. № 4 (23). С. 71–891.
12. Филипова А.Г., Еськова А.В. Социальный потенциал детства в регионе: построение онтологии предметной области // Регионология. 2016. № 3. С. 137–146.
13. Филипова А.Г., Еськова А.В. Оценка влияния региональных показателей на здоровье детей // Ойкумена. Регионоведческие исследования. 2017. № 4. С.124–132.



Powered by Bitrix Site Manager
Powered by
Bitrix Site Manager

Copyright © 2001-2006 Bitrix